27 Jan 2017

UniKL: Halatuju dan Permohonan Sambung Belajar Ijazah Untuk Lepasan SPM, STPM, Asasi/Foundation dan Diploma

Assalamualaikum semua~

Selepas saya mengupdate blog pasal pengalaman saya sepanjang belajar di Kolej MARA Kulim sebagai salah seorang student di bawah program asasi UniKL, ramai yang tanya directly dkt blog, pm privately dkt insta bertanyakan saya tentang kebaikan dan keburukan memilih program di bawah UniKL ini. Secara jujurnya, semua universiti atau kolej mempunyai pro dan cons atau ada baik dan buruknya. Begitu juga UniKL. Namun sepanjang menuntut di bawah UniKL, baiknya itu lebih banyak dari yg buruk. Perkara ini juga depends on individu sbb kalau kita seorang yg selalu berfikiran negative dan suka mencari kesalahan daripada kebaikan maka end up nya, hasilnya mmg akan menjurus kpd negative.

Okay, so dalam entry kali ni saya nak tolong sesiapa yang berminat untuk memasuki mana-mana program di bawah UniKL terutamanya program-program yang ditawarkan di UniKL Institute of Product Design and Manufacturing(IPROM) bolehlah whatsapp saya personally di no ini: 0148447175. Saya akan guide macam nak buat permohonan dan sebagainya. So seeloknya before hantar borang permohonan secara online bolehlah contact/whatsapp saya untuk sebarang pertanyaan dan in shaa Allah saya akan tolong yang mana mampu dan yang mana layak. Jadi dkt bawah ni saya bercerita sedikit tentang satu kursus/program baru iaitu Bachelor of Technology Management(Hons) atau dikenali sebagai BTM yang bertempat di UniKL IPROM yang mana pelajar2 lepasan STPM yang berminat bolehlah memohon kursus ini. Sebab sebelum ni di UniKL, 80% daripada kursus yang ditawarkan adalah daripada kursus teknik kejuruteraan so lepasan STPM mempunyai pilihan yang terhad dan hampir tiada untuk menjadi sebahagian daripada keluarga besar UniKL.

Dekat bawah ini adalah sedikit sebanyak info2 dan detail2 lanjut mengenai kursus BTM ini.

Senarai kursus-kursus yang ditawarkan di UniKL IPROM


Overview program
Tujuan program dan peluang pekerjaan untuk graduan program ini



Tujuan program dan peluang pekerjaan untuk graduan program ini
Senarai subjek yang akan dipelajari


Kepada sesiapa yang berminat tak kiralah mana2 kursus di UniKL ini terutamanya di institut saya belajar iaitu UniKL IPROM, saya mengalu alukan sebarang pertanyaan mengenai kursus-kursus yang terdapat di UniKL ini dan syarat2 kelayakan ataupun pertanyaan tentang kos yuran,kos makan minum, hostel tempat belajar,pinjaman pelajaran dan mcm2 lagi. Kepada mana2 lepasan SPM/STPM/Asasi/Diploma yang tidak tahu atau ragu2 nak sambung belajar dkt mana especially graduan lepasan KPTM dan STPM boleh la DM saya di instagram: imanifitri atau whatsapp di no saya iaitu 0148447175. In shaa Allah kita akan cuba bantu dan kita akan tolong yang mana boleh kita tolong. Jangan segan2 nak tanya okay!

23 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Hello shahirah, kalau ambil course engineering tech. In business management(EBM) dan bachelor in technology management(BTM), kita tak layak digelar sebagai engineer tetapi boleh bekerja di syarikat kejuruteraan dan oil & gas seperti kebanyakan senior2 saya. Sebab kita belajar asas kejuruteraan dan didedahkan dgn workshop practical yang melibatkan machine2 yg digunakan dalam industri manufacturing dan oil and gas. Antara scope pekerjaan yang boleh awak pohon di syarikat2 kejuruteraan ini adalah seperti berikut:

    Project Manager
    Production and Operation Manager
    Scheduling Executive/Manager
    Inventory Management Manager
    Quality Assurance Manager
    Business Development Manager
    Risk Management Manager
    Technical Supervisor
    Financial Controller
    Human Resource Manager
    Bank Executive/Manager
    Technoprenuer
    Marketing Manager
    Retail and Supply Chain Manager
    Officers in Government Agencies

    ReplyDelete
  3. salam kak imanifitri. saya dah dapat offer foundation technology and science(sciences) kat kmku. nnti boleh tak saya nak smbung deg dlm bidang business or financial kat unikl jugak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam:) tentu saja boleh cuma kalau dlm sistem nanti,semasa pihak kolej suruh awk isi course apa yg awk nak semasa degree nanti dlm laman web Ecitie,mmg xada course business atau finance disediakan di ruangan memohon. Sbb course tu bukan tergolong dlm course engineering jadi bila awk tanya lecturer mereka akn ckp awk xboleh minta course tersebut. Jadi apa yg awk perlu buat awk pilih course engineering in technology in business management dkt unikl iprom sebagai first choice awk sbb awk minat business kan? Pemilihan ni sebagai syarat sahaja sbb apa yg awk pilih dkt laman web ecitie ni akan menentukan kampus yg awk akn buat technical training nanti,kalau awk xnak minta dkt unikl iprom pun boleh,minta je mana2 kampus dulu lepas tu nanti habis sem 3 baru awk apply course yg awk betul2 nak dkt laman web rasmi unikl. Nanti semasa sem 3,awk akan menjalani technical training selama sebulan di kampus yg awk pilih tadi which is unikl iprom atau kampus2 yg awk akn pilih nanti. Ini sebagai syarat utk sem 3 sahaja. Semasa dkt sem 3 tu awk dah boleh mohon dkt website rasmi unikl utk course awk sambung degree nanti. Jadi dkt borang permohonan rasmi inilah awk isi course2 yg awk minat yg xde dlm ecitie tadi which is antaranya course dekat UniKL Business School dan UniKL Royal College Medicine Perak tapi katakanlah awk berminat nak sambung di unikl iprom juga atau course2 yg lain awk juga boleh apply secara rasmi di situ. Kalau time sem 3 ni awk xfaham macam mana nak apply course business atau finance dan sebagainya awk boleh contact saya,nanti saya guide awk,no worries😊

      Delete
    2. habistu . saya kene tukar k dri foundation science and technology (science) ke foundation science and technology (engineering)?

      Delete
    3. Eh xperlu.buat masa skrg ni awk stick dgn course ni,walaupun awk fist science dan xambil physic tapi awk layak memohon semua course di unikl,yg engineering atau tidak. Nanti lepas ni mungkin dalam sem 2,lect akan suruh awk isi dkt mana awk nak sambung degree nanti. Kalau awk confuse time tu awk boleh contact saya. Buat masa skrg just keep belajar mcm biasa sbb kalau saya terang detail skrg pn mngkin awk xberapa jelas lagi sbb awk xmasuk lagi di kmku tapi apa yg saya boleh guarantee kalau awk nak apply course business ke atau finance lpa habis asasi unikl ni,awak mmg boleh apply😊

      Delete
    4. oke. terima kasih☺️

      Delete
  4. Assalam kak nak tanya kalau sy ambik foundation in business boleh ke sy sambung bachelor in accounting lepas tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam:) saya xberapa pasti ttg tu, awl boleh call pihak administration unikl untuk kepastian:)

      Delete
  5. Assalm kak iman, saya dpt fist kat kmku jurusan sains , boleh tak bile end fist tu nnti saya sambung ipta?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam:) kalau awk nak memohon ipta, awk kena alert bila permohonan utk ipta2 yg awk nak mohon tu dibuka sbb sesetengah ipta xmemerlukan permohonam melalui upu tapi melalui website mereka sendiri. Yg kedua awk listkan ipta mana yg awk berminat dan call pihak administration mereka dan tanya mereka sama ada mereka terima atau tidak asasi unikl. Kalau mereka terima, awk boleh apply ipta terbabit tanpa masalah.

      Delete
  6. Assalam kak,saya lepasan spm dan apply skim pelajaran mara(SPC) dan telah memilih program persediaan ke korea engineering di unikl.Saya telah pergi ke temudaga dan baru2 ni Mara hantar sms bahawa saya berjaya mendapat program persediaan ke unikl(foundation) di kuala nerang yang bukan saya apply.So boleh ke saya tukar program saya dapat ke program persediaan korea di unikl miit?terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam:) Setahu saya kalau untuk program under scholarship, tawaran yang diberikan adalah muktamad dan xboleh ditukar. Untuk maklumat lanjut awak boleh call no ni untuk sebarang pertanyaan:
      03-21754000

      Delete
  7. Assalamu'alaikum kak, sy ad banyak benda nak tanya pasal unikl ni, boleh sy wasap akak? Or just kat sini je?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumussalam😊 boleh whatsapp saya di 0148447175.

      Delete
  8. Salam nak tanya kalau kemasukan ke engineering course utk ke korea tu swlf sponsored atau boleh dapat biasiswa..
    Atau depends kepada result

    ReplyDelete
  9. As salam kak. Saya dapat offer utk buat foundation kat kolej mara kulim under unikl. Saya nak tanya, kalau saya terima offer dari unikl ni, permohonan upu saya still valid or ditolak? Sebab saya igtkan nnti result upu keluar, saya nak buat perbandingan universti mna yg bagus untuk bidang yang ditawarkan.

    ReplyDelete
  10. Anak saya kepasan diploma perkhidmatan makanan ( amalan halal) ..pointer 2.25.....dia nak sambung ijazah....kursus apa yang sesuai

    ReplyDelete
  11. Anak saya lepsn dip dr poli kursus dip perkhidmatan amalan halal poibter 2.25....dia nak sambung ijazah kursus apa yg sesuai di unikl

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum. saya nak tanya. before ni saya amek course business di kptm kalau saya nak sambung di unikl iprom course technology management. boleh transfer krdt ke? and kalau transfer krdt agak2 berapa tahun eh tempoh belajar?

    ReplyDelete
  13. assalam . sy baru je dapat tawaran dari unikl . boleh ke kalau sy nak tukar program/kursus tu ? macamne ye ?

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum kak. Skarang ni kan tahun 2019,so kalau dh dpt kmk, boleh lg ke nak tukar course yg fizik kpd biology?

    ReplyDelete
  15. Nak tanya betul ke admin unikltipupelajar.blogspot.com ni tulis? Sebab banyak kontroversi dia dedahkan pasal unikl ni

    ReplyDelete

Copyright © All Right Reserved by Imani Fitri 2015-2016